Airbus A350 XWB landt voor het eerst op Brussels Airport België is voor Airbus het zesde belangrijkste leveranciersland Finnair nam onlangs in Toulouse de eerste van zijn 19 A350 XWBs in ontvangst genomen. Daarmee is de Finse nationale luchtvaartmaatschappij de eerste Europese carrier en de derde ter wereld die met dit nagelnieuwe vliegtuigtype vliegt.
Finnair doet sedert vrijdag de eerste commerciele vluchten met deze A350 XWB. Amsterdam Oslo en Hamburg stonden als eerste bestemmingen op het programma van de Europese tour. Nu is Brussel aan de beurt. Om 09u15 landt voor de allereerste keer een Airbus A350 XWB op Brussels Airport.
Vanaf 21 november 2015 start Finnair met de rechtstreekse A350 XWB-langeafstands-vluchten tussen Helsinki en Shanghai. Het vliegtuig is ingedeeld in drie klassen die plaats bieden aan 297 passagiers, waarvan 46 in Business Class, 43 in Economy Comfort en 208 in Economy.
Heel wat Belgische bedrijven bouwen mee aan de A350 XWB. België bekleedt met een omzet van ca. 380 miljoen EUR de zesde plaats op de internationale leverancierslijst van Airbus (ter vergelijking: Nederland staat op de 11de plaats). Airbus steunt direct en indirect meer dan 2.850 arbeidsplaatsen bij een 50-tal Belgische bedrijven. Belairbus is een van de grootste leveranciers van Airbus.
Belairbus is een consortium dat werd opgericht in 1979. Hierdoor moet Airbus maar met een enkele partner onderhandelen per land dat deelneemt aan de Airbus-programmas. Drie Belgische bedrijven maken deel uit van het consortium: SONACA, Asco Industries en Eurair. SONACA heeft 58 procent van de aandelen van Belairbus in handen, Asco 35 procent staan en Eurair 7 procent. Belairbus staat in voor de commerciële, financiële en administratieve aspecten van de AIrbus-contracten en levert de volledige slat-systemen (aanvalsboorden) voor de A320-familie, de A330, de A350 XWB en de A380. Belairbus staat op de 14de plaats in de top-50 van de leveranciers van Airbus.
SONACA uit Gosselies staat in voor het onderzoek, de ontwikkeling en de certificering van alle producten die Belairbus levert. Het bedrijf produceert o.a. de bewegende aanvalsboorden voor de A350 XWB. SONACA is door Airbus gecertificeerd als het bedrijf dat de technische leiding heeft over Belairbus.
ASCO Industries uit Zaventem levert o.a. de aanvalsboord-mechanismen voor A350 XWB. Het bedrijf neemt ook actief deel aan het onderzoek en de ontwikkeling bij zijn toeleveranciers.
Eurair (European Aerospace Company NV) uit Brugge is een dochteronderneming van BMT Aerospace. Het bedrijf ontwerpt en produceert de tandwielen en bijhorende tandlatten voor de aanvalsboorden vooraan de vleugels voor alle lopende Airbus-programma's.
SABCA, een van de grootste vliegtuigbouwbedrijven in België, levert aan Airbus zware metalen structuren zoals de drukvloeren en de structuur voor de verliesboorden (flaps), het achterste deel van de vleugel voor de A350 XWB.
De A350 XWB (Xtra Wide-Body) is een nieuw middelgroot langeafstandsvliegtuig, dat uitgerust is met de nieuwe zuinige Rolls-Royce Trent XWB-motoren. De romp en de vleugels zijn vervaardigd uit composietmaterialen. De A350 XWB-reeks is 25 procent kostenefficiënter in vergelijking met bestaande vliegtuigen in deze toestelcategorie.
Tot dusver heeft Airbus voor de A350 XWB al 783 bestellingen van 41 klanten genoteerd. Daarmee is dit toesteltype nu al het meest succesvolle langeafstandsvliegtuig ooit.
Bekijk het filmpje en geniet van de nieuwe Airbus.